نام : هاشم
نام خانوادگی :ساجدی
نام پدر : محمد مهدی
تاریخ تولد : 1362/4/25
محل تولد : شهرستان دامغان(روستای کلاته)
تاریخ شهادت : 1363/8/5
محل شهادت : محورهای عملیاتی غرب کشور
منبع:yadejang.blogfa.com
زندگی نامه شهید :
ﻫﺎﺷﻢ ﺳﺎﺟﺪى در 25 ﺗﻴﺮﻣﺎه ﺳﺎل 1326 در روﺳﺘﺎى ﻛﻼﺗﻪ از ﺗﻮاﺑﻊ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن داﻣﻐﺎن ﺑﻪ دﻧﻴﺎ آﻣﺪ.در ﻳﻚ ﺳﺎﻟﮕﻰ ﭘﺪرش (ﻣﺤﻤﺪﻣﻬﺪى ﺳﺎﺟﺪى) را از دﺳﺖ داد. ﺧﻮد او از دوران ﻛﻮدﻛﻰاش ﻣـﻰﮔﻮﻳـﺪ:
زﻣﺴﺘﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺰرگﺗﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﻨﮕﻞ ﻣﻰرﻓﺘﻴﻢ و ﺑﺎ ﻗﺎﻃﺮ ﭼﻮب ﻣﻰآوردﻳﻢ و ﭘﺲ از اﻳﻨﻜﻪ آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ زﻏﺎل ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰﻛﺮدﻳﻢ، ﺑﺮاى ﻓﺮوش ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﻣـﻰﺑـﺮدﻳﻢ ﻛـﻪ در ﺷـﻬﺮ ﻣﺒﻠـﻎ ﻧـﺎﭼﻴﺰ و ﻛﻤـﻰ ﻋﺎﻳـﺪﻣﺎن ﻣﻰﮔﺸﺖ. ﺣﺘّﻰ ﮔﺎﻫﻰ اﺗﻔّﺎق ﻣﻰاﻓﺘﺎد ﻛﻪ ﭘﻮل زﻏﺎﻟﻬﺎ را ﻧﻤﻰدادﻧﺪ.
از ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻟﮕﻰ ﻧﻤﺎز ﺧﻮاﻧﺪن را ﺷﺮوع ﻛﺮد و ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه دﻳﮕـﺮان در ﻧﻤـﺎز ﺟﻤﺎﻋـﺖ و ادﻋﻴـﻪ ﺷـﺮﻛﺖﻣﻰﻛﺮد.دوران اﺑﺘﺪاﻳﻰ را در ﻫﻤﺎن روﺳﺘﺎى ﻛﻼﺗﻪ ﮔﺬراﻧﺪ و ﺑﻌﺪ از آن ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮادر ﺧﻮد ﺑﻪ ﻛـﺮج رﻓـﺖ و دوﺳﺎل در آﻧﺠﺎ ﺑﻪ اداﻣﻪﺗﺤﺼﻴﻞ ﭘﺮداﺧﺖ. ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺸﻜﻼت ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ اﻗﺘﺼﺎدى و ﻣـﺎدى از اداﻣـﻪﺗﺤﺼﻴﻞ ﺑﺎز ﻣﺎﻧﺪ و در ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪاى ﺑﻪ ﺻﻮرت روزﻣﺰد ﺑﻪ ﻛﺎر ﭘﺮداﺧﺖ ﺗﺎ از اﻳﻦ رﻫﮕﺬر ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺗـﺎ ﺣـﺪودىﻣﺸﻜﻼت ﺧﺎﻧﻪ را رﻓﻊ ﻛﻨﺪ.ﭘﺲ از ﭼﻨﺪﺳﺎل ﻛﺎر و ﺗﻼش در زﻣﻴﻨﻪﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑﻪ اﺳﺘﺨﺪام ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﻨﺒﻪ ﮔﺮﮔﺎن در آﻣﺪ و درﻛﻨﺎرآن، ﺷﺒﻬﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻔﺮّﻗﻪﺑﻪ اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻣﻰﭘﺮداﺧﺖ. ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺧﻮد را ﺗﺎ اﺧﺬ ﻣـﺪرك دﻳـﭙﻠﻢ در رﺷﺘﻪ ﻃﺒﻴﻌﻰ اداﻣﻪ داد.از ﺳﺎل 1355 ﺑﻪ ﺑﻌﺪﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎى اﻳﺸﺎن ﺷﻜﻞ ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮ و ﻓﻌﺎلﺗﺮى ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺖ و ﺗﺸﻜﻴﻼﺗﻰ را ﻛﻪﻣﺮﻛّﺐ از ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﻣﻰﺷﺪ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻣﻰﻛﺮد. اﻳﻦ ﮔﺮوه در ﺳﻄﺢ اﺳﺘﺎن ﮔﺮﮔـﺎن ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬـﺎ و ﺗﺤﺮّﻛـﺎتﭼﺸﻤﮕﻴﺮى در زﻣﻴﻨﻪ ﭘﺨﺶ اﻋﻼﻣﻴﻪﻫﺎ و ﻧﻮارﻫﺎى ﺳﺨﻨﺮاﻧﻰ اﻣﺎم)ره( و روﺷﻨﮕﺮى ﻣﺮدم داﺷﺘﻨﺪ. ﺧﺎﻧﻪ اوﻛﺎﻧﻮن ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ اﻧﻘﻼﺑﻴﻮن و ﺗﻜﺜﻴﺮ ﻧﻮارﻫﺎ و اﻋﻼﻣﻴﻪﻫﺎ ﺷﺪه ﺑﻮد ﻛﻪ ﭼﻨـﺪﻳﻦﺑـﺎر ﺳـﺎواك ﺧﺎﻧـﻪ اﻳـﺸﺎن راﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ و ﻗﺼﺪ دﺳﺘﮕﻴﺮىاش را داﺷﺖ.ﺣﺪود ﺳﺎﻟﻬﺎى 1339 ﺑﻪ اﺗﻔّﺎق ﺑﺮادرش ﺑﻪ زﻳﺎرت اﻣﺎم(ره) رﻓﺖ. ﺧﻮدش ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻋﻠـﻰ رﻏـﻢ اﻳﻨﻜـﻪﺳﻦّ و ﺳﺎل ﻛﻤﻰ داﺷﺘﻢ، وﻟﻰ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻴﺮت و ﺻﻮرت اﻣﺎم واﻗﻊ ﺷﺪم.در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮔﻨﺒﺪ و در اداره ﻛﺸﺎورزى ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻜﻨﻴﺴﻴﻦ ﭘﻨﺒﻪ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ اﻧﺒﺎرﻫﺎ را ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ.او ﺑﻪﻃﻮر ﻓﻌﺎل در ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻰ و ﺷﻜﻞ دادن ﺑﻪ راﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻴﻬﺎ ﺷﺮﻛﺖ داﺷﺖ. ﺣﺘّﻰ ﮔﺎﻫﻰ اﺗﻔّﺎق ﻣـﻰاﻓﺘـﺎدﻛﻪ در راﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻴﻬﺎى ﺷﻬﺮﻫﺎى ﻣﺎزﻧﺪران و ﻣﺸﻬﺪ ﻫﻢ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻰﻛـﺮد. ﺑـﺮاى اوﻟـﻴﻦ ﺑـﺎر در اداره ﭘﻨﺒـﻪﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮔﻨﺒﺪ دﺳﺖ ﺑﻪ اﻋﺘﺼﺎب زد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ادارات و ﻣـﺮدم واﻗـﻊ ﺷـﺪ و ﭘﻴﺎﻣـﺪﻫﺎىﺧﻮب و ﻣﺜﺒﺘﻰ ﺑﺮاى اﻧﻘﻼب داﺷﺖ.ﻫﺎﺷﻢ ﻳﻮﺳﻔﻰ -دوﺳﺖ و ﻫﻤﺮزم ﺷﻬﻴﺪ - ﺧﺎﻃﺮهاى از ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎى دوران اﻧﻘﻼب وى را اﻳﻦ ﮔﻮﻧـﻪ ﻧﻘـﻞﻣﻰﻛﻨﺪ: در ﺳﺎﻟﻬﺎى ﻗﺒﻞ از اﻧﻘﻼب ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﻦ ﻗﺮار ﻣﻼﻗﺎﺗﻰ ﺑـﺎ ﺷـﻬﻴﺪ اﻧـﺪرزﮔﻮ داﺷـﺘﻢ. اﺗﻔﺎﻗـﺎً وﻗﺘـﻰﻣﻰﺧﻮاﺳﺘﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻗﺮار ﺑﺮوم، ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى را دﻳﺪم و ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﺎ ﻣﻦ ﻫﻤـﺴﻔﺮ ﻣـﻰﺷـﻮى؟ اﻳـﺸﺎن ﺑـﺎﺷﻮﺧﻰ ﮔﻔﺖ: ﺳﻮد اﺳﺖﻳﺎ زﺣﻤﺖ؟ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ: ﻫﺮ دوى اﻳﻨﻬﺎﺳﺖ. و ﺑﺎﻷﺧﺮه ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻗﺮار رﻓﺘـﻴﻢو ﺷﻬﻴﺪ اﻧﺪرزﮔﻮ ﭘﺲ از ﻣﺪﺗﻰ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ آﻣﺪ و ﻧﺎﻣﻪاى ﺳﺮﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ داد و ﮔﻔﺖ: ﺑﺪون آن ﻛﻪ آن را ﺑﺎزﻛﻨﻢ ﺑﻪ آﻳﺖاﻟﻠّﻪ ﺷﻴﺮازى ﺑﺮﺳﺎﻧﻢ. ﺷﻬﻴﺪ اﻧﺪرزﮔﻮ در آن زﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان (ﺷﻴﺦﻋﻠﻰﺗﻬﺮاﻧـﻰ) ﻣﻌـﺮوف ﺑـﻮد.اﻳﺸﺎن ﻫﻤﻴﺸﻪ در ﭘﺸﺖﮔﻮﺷﺶ ﻣﺪاد ﻛﻮﭼﻜﻰ ﻣﻰﮔﺬاﺷـﺖ ﺗـﺎ اﮔـﺮ ﭼﻴـﺰى ﻻزم ﺑـﻮد ﺑﻨﻮﻳـﺴﺪ. ﺷـﻬﻴﺪﺳﺎﺟﺪى ﮔﻔﺖ: اﻳﻦ ﺷﺨﺺﭼﺮﻳﻚ اﺳﺖ. ﭘﺲ از ﭼﻨﺪى ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺮود رﻓـﺘﻢ و اﻳـﺸﺎن ﻫﻤـﺮاه ﺷـﻬﻴﺪاﻧﺪرزﮔﻮ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺎ آﻣﺪ و ﻣﻦﺗﺎ آن زﻣﺎن ﻧﻤﻰداﻧﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى اﻫﻞ ﻛﺠﺎﺳﺖ و ﺗﺼﻮرم ﺑﺮ اﻳـﻦﺑﻮد ﻛﻪ اﻫﻞ ﺷﻤﺎل ﺑﺎﺷﺪ، وﻟﻰ اﻳﺸﺎن ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ اﻫﻞ اﻃﺮاف داﻣﻐﺎن ﻫﺴﺘﻢ. ﻓﺮداى آن روز ﻣﺎ ﺑـﻪ ﻣﺤﻠـﻰرﻓﺘﻴﻢ ﻛﻪ اﻗﻮام و دوﺳﺘﺎن اﻳﺸﺎن زﻧﺪﮔﻰ ﻣﻰﻛﺮدﻧﺪ و ﻣﻦ در آﻧﺠـﺎ ﺷـﺎﻫﺪ ﺑـﻮدم ﻛـﻪ ﭼﮕﻮﻧـﻪ و ﺑـﺎ ﭼـﻪ اﺣﺘﺮاﻣﻰ ﺑﺎ ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﻰﻛﺮدﻧﺪ و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪﺷﻬﻴﺪ ارادت ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺸﺎن ﻣﻰدادﻧﺪ.ﺳﺎﺟﺪى در ﺳﺎل 1352 و در ﺑﻴﺴﺖ و ﺷﺶ ﺳﺎﻟﮕﻰ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻢ ﺷﻤﺴﻰ ﺧﺴﺮوى ازدواج ﻛـﺮد ﻛـﻪ ﻣـﺪتزﻧﺪﮔﻰ ﻣﺸﺘﺮك آﻧﻬﺎ ده ﺳﺎل ﺑﻮد. ﺛﻤﺮه اﻳﻦ ازدواج ﭘﻨﺞ ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻬﺎى ﻋﻠﻰ(ﻣﺘﻮﻟﺪ 4 ﺧـﺮداد1357)،آﺳﻴﻪ(26اردﻳﺒﻬﺸﺖ 1359)، آﻣﻨﻪ (18 آﺑﺎن 1360)، ﺣﺴﻴﻦ(1362) و ﺻﺪﻳﻘﻪ (1364) اﺳﺖ.
ﭘﺲ از اﻳﻨﻜﻪ اﻣﺎم(ره) ﻓﺮﻣﺎن ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻛﻤﻴﺘﻪ را ﺻﺎدر ﻛﺮدﻧﺪ، اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺳﺎﻳﺮ اﻓﺮاد ﺣﺰب اﻟﻠّﻪ ﺟـﺰءﻣﺆﺳﺴﻴﻦ ﻛﻤﻴﺘﻪ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻰ در ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻮد و ﭘﺲ از ﺗﺸﻜﻴﻞ و ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﻤﻴﺘﻪ، ﺑﺮاى ﻟﺒﻴﻚ ﮔﻔﺘﻦ ﺑـﻪﻓﺮاﻣﻴﻦ اﻣﺎم(ره) ﺑﻪﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻰ و ﺣﻔﻆ و ﺣﺮاﺳﺖ از دﺳﺘﺎوردﻫﺎى اﻧﻘﻼب ﭘﺮداﺧﺖ.ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى در ﻛﻨﺎر ﻫﻤﻪ اﻳﻦ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ ﻛﻪ از روﺣﺎﻧﻴﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺻﻴﻞ داﺷﺖ، ﺑﻪﻣﺤﺾ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺣﺰب ﺟﻤﻬﻮرى اﺳﻼﻣﻰ ﻋﻀﻮ اﻳﻦ ﺣﺰب ﺷﺪ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎى زﻳـﺎدى ﻣـﻰﻛـﺮد ﻛـﻪ ﺑﻌـﻀﻰﻣﻮاﻗﻊ ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﻛﺸﻤﻜﺶ و ﺑﺤﺚ و ﺟﺪل ﺑﺎ ﮔﺮوﻫﻜﻬﺎ ﻣﻰﺷﺪ.ﺗﻀﺎد ﺑﻴﻦ ﺣﺰب اﻟﻠّﻪ و ﺿﺪ اﻧﻘﻼب در ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻪ اوج ﺧﻮد رﺳﻴﺪه ﺑﻮد و ﮔﻮﻳﻰ ﻛﻪ ﺗﺎب ﺗﺤﻤـﻞ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬـﺎىﺳﺎزﻧﺪه اﻳﺸﺎن و ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ را ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ؛ ﭼﺮا ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﻇﺮف ﭼﻬـﻞ و ﭘـﻨﺞ روز ﭘـﺲ از ﭘﻴـﺮوزى اﻧﻘـﻼب -ﻣﻘﺎرن ﺑﺎ ﻫﻤﻪﭘﺮﺳﻰ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻰ - در ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻠﻮا و آﺷﻮب ﺑﻪ راه اﻧﺪاﺧﺘﻨﺪ. در اﻳﻦ درﮔﻴـﺮى - ﻛـﻪ ﺑـﻪﺟﻨﮓ اول ﮔﻨﺒﺪ ﻣﻮﺳﻮم ﺷﺪ - ﺟﺎ ﭘﺎ و ﻧﻔﻮذ ﮔﺮوﻫﻜﻬﺎى ﭼﭗ و ﺿﺪاﻧﻘﻼب ﺑـﻪ ﺧـﻮﺑﻰ ﻣـﺸﻬﻮد و آﺷـﻜﺎرﺑﻮد.ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎن اﻣﺎم(ره)ﻣﺒﻨﻰﺑﺮ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺟﻬﺎد ﺳﺎزﻧﺪﮔﻰ در 27 ﺧﺮداد 1358، ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى ﺟـﺰء اوﻟـﻴﻦﻛﺴﺎﻧﻰ ﺑﻮد ﻛﻪ در ﺗﺄﺳﻴﺲ و ﺗﺜﺒﻴﺖ ﺟﻬﺎد ﮔﻨﺒﺪ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﻳﻰ داﺷـﺖ و ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣـﺴﺌﻮل ﺟﻬـﺎد ﺑـه ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻰ و اراﺋﻪﺧﺪﻣﺖ ﭘﺮداﺧﺖ. او در واﻗﻊ ﻗﺒﻞ از اﻳﻨﻜﻪ ﺟﻬﺎد ﺗﺸﻜﻴﻞ ﮔـﺮدد، ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬـﺎى ﺟﻬـﺎدىﺧﻮد را از ﻗﺒﻴﻞ ﻛﻤﻚ رﺳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻣﺤﺮوم و ﻛﺸﺎورزان ﻣﻨﻄﻘﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻰداد و از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ در ﭘﻴﺶ ازاﻧﻘﻼب ﻫﻢ در ﮔﻨﺒﺪ زﻧﺪﮔﻰﻣﻰﻛﺮد، ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺳﻴﻊ و ﺧﻮﺑﻰ از ﻣﻨﻄﻘﻪ داﺷﺖ و ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ وﻗﻮت آن راﺧﻴﻠﻰ ﺧﻮب ﻣﻰﺷﻨﺎﺧﺖ. در ﺑﺪو ﺗﺄﺳﻴﺲ ﺟﻬﺎد او ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻰ از اﻋﻀﺎى ﺷﻮراى ﻣﺮﻛﺰى ﺟﻬﺎد ﮔﻨﺒﺪ،از ﺷﺮاﻳﻂ ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺳﻴﺎﺳﻰ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﻣﻨﻄﻘﻪ آﮔﺎﻫﻰ داﺷﺖ.ﻳﻜﻰ از اﻗﺪاﻣﺎت ﺟﻬﺎد ﮔﻨﺒﺪ ﻛﻪ ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى در آن ﻧﻘﺶ زﻳﺎدى داﺷﺖ، ﺗﻔﻜﻴﻚ و ﺟﺪا ﻛﺮدن آن ازﻣﺮﻛﺰ اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ اﻗﺪام، ﺟﻬﺎد ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ زﻳـﺮ ﻧﻈـﺮ دﻓﺘـﺮ ﻣﺮﻛـﺰىﻗـﺮارﮔﺮﻓﺖ و ﺑﺎ ﺷﺪت و وﺳﻌﺖ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮى ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﺳﺎزﻧﺪﮔﻰ ﻣﻰﭘﺮداﺧﺖ.در ﺳﺎل 1359 از ﺟﻬﺎد ﮔﻨﺒﺪ اﺳﺘﻌﻔﺎ داد و از آﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺟﻮار ﻣﺮﻗﺪ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم رﺿـﺎ(ع) - در ﻣـﺸﻬﺪ -ﻫﺠﺮت ﻛﺮد و در اداره ﻛﺸﺎورزى آﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﺸﻐﻮل ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ ﻋﻼﻗﻪاى ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﻣـﺴﺎﺋﻞ ﻣـﺬﻫﺒﻰواﺳﻼﻣﻰ داﺷﺖ، در داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﺳﻼﻣﻰ ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻪ اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﭘﺮداﺧﺖ.ﻳﻜﻰ از ﻣﺴﺌﻮﻻن ﺟﻬﺎدﺳﺎزﻧﺪﮔﻰ در ﻣﻮرد ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻣﺠﺪد او ﺑﻪ ﻣﻴﺎن ﺟﻬﺎدﮔﺮان ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻳﻚﺑﺎر او ﺑﻪﺟﻬﺎد اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن آﻣﺪه ﺑﻮد و اﺻﺮار داﺷﺖ ﻛﻪ ﺗﺮﺗﻴﺒـﻰ داده ﺷـﻮد ﺗـﺎ از اداره ﻛـﺸﺎورزى ﺑـﻪ ﺟﻬـﺎدﻣﻨﺘﻘﻞ ﮔﺮدد. اﺻﺮار و ﭘﺎﻓﺸﺎرى اﻳﺸﺎن و ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ ﻛﻪ از او داﺷﺘﻴﻢ، اﻧﮕﻴـﺰهاى ﺑـﺮاى اﻧﺘﻘـﺎل او ﺷـﺪ ﺗـﺎﺗﻼش ﺑﻴﺸﺘﺮى در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﻪ ﺧﺮج دﻫﻴﻢ. ﺳﺮاﻧﺠﺎم در اواﻳﻞ ﺳﺎل 1360 ﺗﻮاﻧﺴﺘﻴﻢ ﺑﺎ ﺟﺬب ﻣﻮاﻓﻘـﺖﻣﺴﺌﻮﻻن ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ، اﻳﺸﺎن را ﺑﻪ ﺟﻬﺎد ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻛﻨﻴﻢ.ﺑﺎ ﺷﺮوع ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﻴﻠﻰ در ﺳﺎل 1359 ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ رﻓﺖ. ﺑﺮادرش در اﻳﻦ ﺧﺼﻮص ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: در ﻣﻬﺮﻣﺎهﺳﺎل 1359 ﺑﻪ ﻣﺪت دو ﻣﺎه ﺑﻪﻃﻮر داوﻃﻠﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ رﻓﺘـﻴﻢ. ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ آﻧﺠـﺎ ﻃـﻮرى ﺑـﻮد ﻛـﻪ ﻣـﺮدمﺳﺮاﺳﻴﻤﻪ در ﺣﺎل ﻓﺮار و ﭘﻨﺎه ﺑﺮدن ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎى ﻣﺠﺎور ﺑﻮدﻧﺪ. ﺧﺮّﻣﺸﻬﺮ ﻫﻨﻮز ﺳﻘﻮط ﻧﻜﺮده ﺑﻮد و ﻋـﺮاقﻫﻤﭽﻨﺎن ﭘﻴﺸﺮوى ﻣﻰﻛﺮد. ﻣﺎ ﺑﻪ ﺑﻨﺪر ﺧﺴﺮوآﺑﺎد - ﻛﻪ ﻳﻚ ﺑﻨﺪر ﺗﺠﺎرى ﺑﻮد - رﻓﺘﻪ و در آﻧﺠﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑـﻪ
ﻛﺎرﻫﺎى ﺧﺪﻣﺎﺗﻰ و ﻛﻤﻚ رﺳﺎﻧﻰ ﻣﻰﭘﺮداﺧﺘﻴﻢ.
او در اﻛﺜﺮ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎﻳﻰﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ آزادﺳﺎزى ﺑﺨﺸﻬﺎﻳﻰ از ﻣﻴﻬﻦ اﺳﻼﻣﻰ ﺷﺪ، ﺷـﺮﻛﺖ داﺷـﺖ. اوﻟـﻴﻦﺧﺪﻣﺖ ﻣﺆﺛّﺮ اﻳﺸﺎن در ﺣﻔﻆ و ﺻﻴﺎﻧﺖ دﺳﺘﺎوردﻫﺎى اﻧﻘﻼب، در ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻃﺮﻳﻖاﻟﻘﺪس ﺑـﻮد. ﺑﻌـﺪ از آن در ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎى ﻓﺘﺢاﻟﻤﺒﻴﻦ، ﺑﻴﺖاﻟﻤﻘﺪس، رﻣﻀﺎن، واﻟﻔﺠﺮ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻰ، واﻟﻔﺠﺮ 1 و واﻟﻔﺠﺮ 3 ﺣﻀﻮر داﺷﺖ.در ﺳﺎل 1361 ﭘﺲ از ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻗﺮارﮔﺎهﻫﺎى چهارﮔﺎﻧﻪ ﺟﻬﺎد در ﺟﻨﮓ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻗﺮارﮔﺎه ﻧﺠﻒ ﺑﻪ ﺷـﻬﻴﺪﺳﺎﺟﺪى واﮔﺬار ﺷﺪ ﻛﻪ اﻣﻮر ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎﻳﻰ ﻛﻪ در ﻏﺮب ﻛﺸﻮر ﺻﻮرت ﻣﻰﮔﺮﻓﺖ، ﺑﻪ ﻋﻬـﺪه اﻳـﻦﻗﺮارﮔﺎه ﺑﻮد. در واﻗﻊ اﻳﻦ ﻗﺮارﮔﺎه ﺗﺤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﺳﺎﺟﺪى ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ در اﻣﻮر ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎی واﻟﻔﺠﺮ 2، واﻟﻔﺠﺮ 3، ﻃﺮﻳﻖاﻟﻘﺪس، واﻟﻔﺠﺮ 5 و ﻣﻴﻤﻚ ﺷﺮﻛﺖ داﺷﺖ. اﻳﺸﺎن در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﺑـﺎ ﺑـﻪ ﻛـﺎرﺑﺴﺘﻦ ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﺧﻮد و ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه اﻋﺘﻘﺎد راﺳﺨﻰ ﻛﻪ داﺷﺖ، ﻫﻤﺮاه ﺳﺎﻳﺮﻫﻤﺴﻨﮕﺮاﻧﺶ در ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎﻳﻰ ﻛﻪﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﻗﺮارﮔﺎهﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﻣﻰﭘﺬﻳﺮﻓﺖ، ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻰﻛﺮد.ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻓﺘﺢاﻟﻤﺒﻴﻦ، ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻗﺮارﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﻗﺪس - ﻛﻪ ﺑﻪﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻰ از ﻃﺮف ﺟﻬﺎد ﺳـﭙﺎهو ارﺗﺶ ﺑﻮد - ﺑﻪ ﺷﻬﻴﺪﺳﺎﺟﺪى واﮔﺬار ﺷﺪ.در ﻋﻤﻠﻴﺎت رﻣﻀﺎن، او ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﺤﻮر ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻰ ﻓﺘﺢاﻟﻤﺒﻴﻦ را - ﻛﻪ ﺑﺎ ﻟﺸﻜﺮ ﻧﺠﻒ اﺷﺮف ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﻮد- ﺑﻪ ﻋﻬﺪه داﺷﺖ.ﺑﻌﺪ از ﻋﻤﻠﻴﺎت رﻣﻀﺎن، ﺑﻪ ﺣﺞ ﻣﺸﺮّف ﺷﺪ و ﭘﺲ از ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ رﻓﺖ و در ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬـﺎىﻣﺤﺮّم، واﻟﻔﺠﺮ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻰ و واﻟﻔﺠﺮ 1 ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮد.در ﻋﻤﻠﻴﺎت ﮔﺴﺘﺮده و ﺳﻨﮕﻴﻦ واﻟﻔﺠﺮ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﺮﻣﺎﻧﺪه ﻣﺤﻮر ﺣﻀﻮر ﻳﺎﻓﺖ.ﭘﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ - ﻋﻠﻰ ﺳﺎﺟﺪى - ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: در ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻻزم ﺑﻮد، آن را ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ اﻧﺠﺎم ﻣـﻰدادﻧـﺪ.ﺑﻪﻃﻮرى ﻛﻪ وﻗﺘﻰ ﻳﻜﻰ از اﻓﺮاد ﺧﻼﻓﻰ اﻧﺠﺎم داد و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﺖاﻟﻤﺎل ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻛـﺮد، ﭘـﺪرم ﺑـﺎ اﻳـﺸﺎنﺑﺮﺧﻮرد ﺷﺪﻳﺪى ﻛﺮد ﻛﻪﺑﻌﻀﻰ از اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع و ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﺎراﺣﺖ ﺷﺪﻧﺪ، وﻟﻰ ﭘﺪرم ﺑﺎ ﺗﻤﺎم اﻳـﻦ ﻣـﺴﺎﺋﻞاﻳﺸﺎن را ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻛﺮد و ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮد ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﺖاﻟﻤﺎل ﺗﻮﺟﻪ زﻳﺎدى ﺷﻮد.ﻫﻤﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ درﺑﺎره ﺗﺮﺑﻴﺖﻓﺮزﻧﺪان ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻬﻴﺪ ﺳﺎﺟﺪى در ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻓﺮزﻧﺪان اﺻﺮار زﻳﺎدى داﺷـﺖﻛﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻓﺮاﻣﻴﻦ و ﺳﻔﺎرﺷﻬﺎى اﺳﻼم رﺷﺪ ﻛﻨﻨﺪ و ﺣﺘّﻰ زﻣﺎن ﺷﻴﺮدادن ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻰﻛﺮد ﻛﻪﺑﺎ وﺿﻮ ﺑﺎﺷﻢ. ﺑﺮ اﻳﻦ اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻮد ﻛﻪ از ﻫﻤﺎن ﺑﺪو رﺷﺪ، ﻛﻮدك ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﺾ و ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ دﻳﻨﻰ و اﺳـﻼﻣﻰآﺷﻨﺎ ﺷﻮد. در ﺧﺎﻧﻪﻣﻬﺮﺑﺎن و ﺻﻤﻴﻤﻰ ﺑﻮد و در ﻛﺎرﻫﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﻰﻛﺮد. اﮔﺮ ﻓـﺮدى از ﻓﺎﻣﻴـﻞ از او ﻛﻤـﻚﻣﻰﺧﻮاﺳﺖ، اﺳﺘﻘﺒﺎل ﻣﻰﻛﺮد و ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻰﺗﻮاﻧﺴﺖ در ﺣﻞّ ﻣﺸﻜﻼت دﻳﮕﺮان ﻛﻮﺷﺶ ﻣﻰﻛﺮد.از وﻳﮋﮔﻴﻬﺎى ﺑﺎرز اﻳﺸﺎن اﻋﺘﻘﺎد و اﻳﻤﺎﻧﺶ ﺑﻪ وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ ﺑﻮد. ﺧﻮد در ﺑﺨﺸﻰ از ﺳـﺨﻨﺎﻧﺶ در ﻗﺮارﮔـﺎهﻧﺠﻒ، راﺟﻊ ﺑﻪ رﻫﺒﺮى و وﻻﻳﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺎ رﻫﺒﺮى دارﻳﻢ زﻧﺪه و ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻪ ﺧﻂّ ﻗﺮآن و ﭘﻴﺎﻣﺒﺮرا ﺑﺮاﻳﻤﺎن ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﻰﻛﻨﺪ. در واﻗﻊ ﺧﻂّ اﻣﺎم، ﺧﻂّ اﺳﻼم اﺳﺖ، ﺣﺠﺖﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺎ - ﻛﻪ وﻻﻳﺖ اﻳـﺸﺎن راﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪاﻳﻢ - ﺗﻤﺎم اﺳﺖ و ﺑﺎﻳﺪ ﻫﺮﭼﻪ ﻛﻪ اﻳﺸﺎن ﻣﻰﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ ﺑﺎ ﺟﺎن و دل ﺑﭙﺬﻳﺮﻳﻢ. ﻣﺎ در واﻗـﻊ در اﻳـﻦﺟﻨﮓ ﻫﻴﭻ ﻛﺎرهاﻳﻢ و ﻓﻘﻂ وﻟﻰ ﻓﻘﻴﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮان ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮى در ﻣﻮرد اداﻣﻪ ﻳﺎ ﻋﺪم اداﻣﻪ ﺟﻨـﮓ رادارﻧﺪ.ﻫﻤﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: اﻳﺸﺎن ﺧﻮدش را ﻣﻄﻴﻊ وﻟﻰ ﻓﻘﻴﻪ ﻣـﻰداﻧـﺴﺖ و ﻣﻌﺘﻘـﺪ ﺑـﻮد ﻫﺮﭼـﻪ اﻳـﺸﺎنﺑﮕﻮﻳﻨﺪ، وﻇﻴﻔﻪ اﺳﺖﻛﻪ اﻧﺠﺎم ﺑﺪﻫﻴﻢ. زﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ در ﺟﺒﻬﻪ ﺑﻮد و ﺑﺮاى رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺣﺞ ﺛﺒﺖﻧﺎم ﻛـﺮده ﺑـﻮد.وﻗﺘﻰ ﻫﻮاﭘﻴﻤﺎ ﻣﻰﺧﻮاﺳﺖﭘﺮواز ﻛﻨﺪ، اﻳﺸﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻣﺮ اﻣﺎم(ره) ﺑﻪﺟﺒﻬﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ. وﻗﺘـﻰ از اﻳـﺸﺎن در اﻳﻦ ﻣﻮرد ﺳﺆال ﺷﺪ، ﮔﻔﺖ: اﻣﺮ وﻟﻰ ﻓﻘﻴﻪ اﺳﺖ و ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﮕﻰ از آن اﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﻢ و ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎن واﺟـﺐاﺳﺖ. ﭼﻮن ﺷﻬﻴﺪ اﻋﺘﻘﺎد ﻗﻠﺒﻰ ﺑﻪ وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ داﺷﺖ؛ ﻟﺬا اﻋﻤﺎل و رﻓﺘﺎر اﻳﺸﺎن ﻫـﻢ ﻣﻄـﺎﺑﻖ دﺳـﺘﻮرات وﻟﻰ ﻓﻘﻴﻪ - ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از ﺧﺪا و اﺋﻤﻪ اﻃﻬﺎر ﻫﺴﺘﻨﺪ - اﻧﺠﺎم ﻣﻰﮔﺮﻓﺖ.ﻫﺎﺷﻢ ﺳﺎﺟﺪى در 5 آﺑﺎن 1363 در ﺣﻴﻦ ﺳﺮﻛﺸﻰ از ﻣﺤﻮرﻫﺎى ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻰ در ﻏﺮب ﻛﺸﻮر و اﻧﺠﺎم دادنﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎى ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻰ - ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎد، ﺗﻮﺳﻂ ﭼﻨﺪﺗﻦ از ﻣﺰدوران - ﻛﻪ ﻛﻤﻴﻦ ﻛﺮده ﺑﻮدﻧـﺪ -از ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺷﻜﻢ و ﺳﻴﻨﻪﻣﻮرد اﺻﺎﺑﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪ ﺷﻬﺎدت رﺳﻴﺪ.ﻫﻤﺴﺮ ﺷﻬﻴﺪ از ﻧﺤﻮه ﺷﻬﺎدت اﻳﺸﺎن ﻣﻰﮔﻮﻳﺪ: ﺷﺐ ﻗﺒﻞ از ﺷـﻬﺎدت اﻳـﺸﺎن ﻣـﻦ ﺧـﻮاب دﻳـﺪم ﻛـﻪﻋﺎﺷﻮراى ﺣﺴﻴﻨﻰ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻏﺬا ﻣﻰدﻫﻨﺪ و ﻣـﻦ ﻫـﻢ ﻏـﺬاﻳﻰ ﮔـﺮﻓﺘﻢ و ﻣﻨﺘﻈـﺮ ﺷـﺪم ﺗـﺎ ﺷـﻬﻴﺪﺑﺮﮔﺮدد. ﺻﺒﺢ ﻛﻪ از ﺧﻮاب ﺑﻴﺪار ﺷﺪم ﺑﺎ ﺳﺘﺎد ﺗﻤﺎس ﮔﺮﻓﺘﻢ و اﻇﻬﺎر ﺑﻰاﻃّﻼﻋـﻰ ﻛﺮدﻧـﺪ. ﺷـﻬﻴﺪ ﺑـﺮاىﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻰ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ رﻓﺘﻪﺑﻮد ﻛﻪ در ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻣﻮرد ﺣﻤﻠﻪ دﺷﻤﻦ ﻗﺮار ﻣﻰﮔﻴﺮد. ﻳﻜـﻰ از دوﺳـﺘﺎن ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ آﻣﺪ و ﮔﻔﺖ: ﺷﻬﻴﺪ از ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻗﻠﺐ و ﺷﻜﻢ و ﭘﺎ ﻣﻮرد اﺻﺎﺑﺖ ﮔﻠﻮﻟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ و اﻳـﺸﺎن راﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ اﻋﺰام ﻛﺮدهاﻧﺪ و ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ بروید
ﭘﻴﻜﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﻫﺎﺷﻢ ﺳﺎﺟﺪى ﭘﺲ از اﻧﺘﻘﺎل ﺑﻪ ﻣﺸﻬﺪ در ﺑﻬﺸﺖ رﺿﺎ(ع) دﻓﻦ ﺷﺪ.
وصیت نامه شهید :
بعد از شهادتم از خانواده میخواهم که خوشحال باشند و به هم تبریک بگو.یند.کسی گریه نکند.به جای مراسم و خرج ، پولش را به حساب پشتیبانی مهندسی جنگ خراسان واریز کنند.